Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Ugrás a tartalomra
Fiatal lány mobiltelefonnal

Mit lehet tenni?

 

Mi a teendő?

Hogyan lehet megakadályozni, hogy visszaélést elkövetők férkőzzenek az életünkbe? Ebből a részből megtudhatja.

A TALK mozaikszó négy fő területre osztja ezeket a lépéseket, amelyek gyakorlati módszerekkel segíthetnek gyermekének a kockázatok csökkentésében és az internet biztonságosabb használatában. A legfontosabb, hogy most azonnal kezdjen hozzá: akár már egy ideje önállóan használja az internetet a gyermeke, akár most kapja meg az első mobiltelefonját, még nem késő ezeket a lépéseket megtenni.

 

TBeszélgessen gyermekével az internetes szexuális visszaélésekről. Kezdeményezzen beszélgetést - és hallgassa meg gyermeke aggályait (Talk).

AÁllapodjanak meg alapvető szabályokban a technológia használatáról, az egész családra érvényesen (Agree).

LIsmerje meg azokat a platformokat és alkalmazásokat, amelyeket a gyermeke szeret. Érdeklődjön az online életükkel kapcsolatban (Learn).

KTanulja meg azoknak az eszközöknek, alkalmazásoknak és beállításoknak a használatát, melyek a gyermeke online biztonságát jelentik. (Know).

 

T A L K

 

Beszélgessen gyermekével a gyermekekkel szemben elkövetett internetes szexuális visszaélésekről

 

Kezdeményezzen beszélgetést, és hallgassa meg gyermeke aggályait

Ez az első beszélgetés lesz valószínűleg a legnehezebb - a szexről beszélgetni kínos, és senki sem szeret olyan sokkoló dolgokra gondolni, mint a szexuális visszaélés. Nem sok szülő és gondviselő van, aki elég magabiztosnak vagy felkészültnek érzi magát ahhoz, hogy erről beszélgessen a gyermekével – mindenki azt kívánja, bárcsak ne lenne rá szükség. De sajnos van. Könnyen lehet, hogy az dönt a gyermeke biztonságáról, hogy beszéltek-e róla vagy sem. Íme néhány tipp a beszélgetés elkezdéséhez:

Válassza ki a megfelelő alkalmat

Soha nem lesz ideális alkalom arra, hogy a gyermekekkel szemben elkövetett internetes szexuális visszaélésről beszélgessenek, de találni kell egy olyan időpontot, amikor a gyerek nyugodt és nyitott a beszélgetésre. Ha éhes, fáradt, vagy éppen a kedvenc sorozatát nézi, nem biztos, hogy jól zajlik majd a beszélgetés.

Nem érdemes a drámai „Beszélnünk kell valamiről!” mondattal kezdeni – sokkal jobb, ha játék, közös séta vagy közös tevékenység közben, például autózás közben kezdeményezi a beszélgetést. Ha nem kell szemtől szemben állniuk egymással, vagy még egymásra nézniük sem kell, az csökkentheti a feszültséget, és segíthet gyermekének abban, hogy könnyebben figyeljen és reagáljon.

Kihasználhat egy kedvező alkalmat is – ha például tudja, hogy az iskolában az online biztonságról tanulnak éppen, vagy a téma szerepel a hírekben, akkor innen kiindulva folytathatja a beszélgetést.

Válassza ki a megfelelő alkalmat, de ne várjon örökké a „tökéletes” életkorra vagy időpontra. Soha nincs túl korán vagy túl későn ehhez a beszélgetéshez: mielőtt vagy amikor gyermeke megkapja első mobiltelefonját, beszélgessen el vele az életkorának megfelelően (erről bővebben lejjebb). Ha azonban már egy ideje felügyelet nélkül használja az internetet, ne aggódjon, hogy lekésett valamiről - mert ez nem így van.

Anya és lánya beszélgetnek kanapén ülve


Így is lehet indítani a beszélgetést:
„Van néhány dolog, amiről beszélnünk kell most, hogy megkapod/megkaptad az első telefonodat.”
„Letöltheted azt az alkalmazást, de előbb beszélnünk kellene róla, hogyan tudod biztonságosan használni.”
„Elég idős vagy már ahhoz, hogy a felügyeletünk nélkül internetezz, de van néhány dolog, amit meg kell tennünk, hogy biztonságban lehess.
Ez azért van, mert...”

Legyen őszinte, de a gyermeke életkorának megfelelő módon

Gyermeke korától függően több vagy kevesebb részletet oszthat meg vele arról, hogy miért olyan fontos ez a beszélgetés. A problémát azonban világosan és érthetően kell megfogalmaznia. Nem kell hosszasan magyarázni – az NSPCC nevű brit gyermekvédelmi segélyszervezet üzenete (“privates are private”, “ami a fehérneműm alatt van, az az enyém”) például világos és egyszerű üzenet, amelyet egy 11 éves gyermeknél is használhatunk. Bár eredetileg sokkal fiatalabb gyerekeknek készült, az üzenet ettől függetlenül később is aktuális. (Lehet, hogy gyermeke ezt már az alsó tagozaton is megtanulta, ebben az esetben emlékeztetheti őt rá).

Fogalmazhat például így: „Az intim testrészeid csak a tiéid, és senki sem kérheti, hogy megnézze vagy megérintse azokat.”
Folytathatja ezzel: „Néha felnőttek az interneten arra kérik a gyerekeket, hogy küldjenek nekik meztelen vagy szexualitást ábrázoló képeket vagy videókat, vagy azt kérik, hogy megnézhessék az intim testrészeiket. Nem lenne szabad ilyet kérniük.”

A beszélgetést úgy is kezdheti, hogy megkérdezi, milyen biztonsággal kapcsolatos üzeneteket és tájékoztatást kapott gyermeke az iskolában, és tudja-e, miért olyan fontos ez. Ezután annak alapján, amit már tudnak, elmagyarázhatja, hogy ugyanazok a szabályok érvényesek az interneten is.

Idősebb gyermekek esetében lehet direktebb is, használhatja az „internetes szexuális visszaélés” kifejezést, és elmagyarázhatja, hogy mit jelent az.

Fogalmazhat például így: „Ez azért olyan fontos, mert vannak olyan emberek az interneten, akik arra kérik a gyerekeket, hogy készítsenek magukról szexuális témájú képeket vagy videókat. Ezt szexuális visszaélésnek hívják, és nem lenne szabad, hogy ezt kérjék.”
vagy
„Soha egyetlen felnőtt sem kérhet tőled olyasmit, amit nem szeretnél, vagy ami miatt kényelmetlenül érzed magad, sem online, sem offline.”


A nehéz kérdések kezelése

Amiatt is aggódhat, hogy milyen kérdéseket tehet fel a gyermeke, és hogyan fog tudni válaszolni ezekre. A gyermeke megkérdezheti például: „Milyen dolgokat kérhet tőlem valaki?”

Nem kell részletekbe bocsátkozni, de mondhat például valami hasonlót: „Lehet, hogy megkérnek, hogy pózolj valahogyan vagy táncolj nekik.” Emlékeztetheti őket arra is, hogy senki sem kérhet tőlük olyasmit, ami miatt kényelmetlenül érzik magukat, vagy amit nem szeretnének megtenni, függetlenül attól, hogy miről van szó.

Végső soron Ön, mint szülő vagy gondviselő, tudja, hogyan magyarázza el a dolgokat a gyermekének úgy, hogy az megértse. Fontos azonban, hogy ne becsülje le a gyereket - ha őszintén beszél neki arról, hogy miért olyan fontos a biztonság, az segíteni fog neki abban, hogy bízzon önben és komolyan vegye, amit mond. Később nagyobb valószínűséggel fogja elmondani, ha valami miatt aggódik vagy bizonytalannak érzi magát.


Kerülje az ítélkezést, a hibáztatást vagy a megszégyenítést

Amikor a gyermekével beszélget, bármit is mondjon el önnek, soha ne sugallja neki azt, hogy ő a felelős vagy a hibás azért, mert valaki megkérte, hogy osszon meg szexuális tartalmat, vagy esetleg már meg is osztotta.

A legfontosabb a kommunikáció fenntartása, és ha a gyermeke azt gondolja, hogy ön elítéli vagy megszégyeníti őt azért, amit tesz, akkor kevésbé valószínű, hogy őszinte lesz önnel, és a jövőben nagyobb valószínűséggel fog titkolózni.
Ne konfrontálódjon vele, ne hibáztassa, hanem hangsúlyozza, hogy a bántalmazó felelős a bántalmazásért.

Kerülje a többi áldozat hibáztatását is, legyen szó akár gyermeke társairól, akár a hírekben szereplő emberekről, akár sorozatok vagy filmek szereplőiről. Ezt gyermeke a saját viselkedése elítéléseként értelmezheti, ami kontraproduktív lehet.

Ahelyett, hogy azt mondaná:
„Add ide a telefonod! Letörlöm azt az alkalmazást.”; „Ne használd a telefonodat, nem biztonságos.”; „Ha valaki videót kér tőled, és te elküldöd, akkor csak magadat hibáztathatod.”; „Rosszul tetted/rosszul viselkedtél/rossz dolgot tettél.”

Mondja ezt:
“Miért szereted használni ezt az alkalmazást?; „Milyen dolgokról beszélgetnek ott az emberek?”; „Egyetlen felnőttnek sem szabadna arra kérnie téged, hogy bármilyen szexuális jellegű dolgot csinálj az interneten keresztül, vagy ilyesmit küldj nekik.”; „Helytelen, hogy ezt kérik.”

Ha a gyermeke elmesél valamit, ami már megtörtént:

Ahelyett, hogy azt mondaná:
„Nem hiszem el, hogy ezt tetted!” „Miért tetted ezt, amikor tudod, hogy nem biztonságos?”
„Micsoda hülyeséget csináltál/hülye vagy.”

Mondja ezt:
„Nagyon örülök, hogy elmondtad.”; „ügyes vagy, hogy elmondtad – nem lehetett könnyű ezt elmesélni.”; „Mondd el, mi történt, és együtt megoldjuk.”; „Rosszul tették, hogy ezt kérték tőled.”; „Soha senki nem kérheti, hogy ilyesmit tegyél.”; „Mindig szabad nemet mondani.”; „Ők a hibások.”; „Szeretnél egy ölelést?”


Javasoljon valaki mást is, akivel beszélhet

Vannak gyerekek, akiknek könnyebb egy olyan felnőttel beszélni, aki nem a szülő vagy a gondviselő. Ha úgy érzi, hogy nem tud úgy beszélni a gyermekéhez, hogy meghallja és meghallgassa önt, gondolja át, hogy van-e valaki más, akiben a gyermek megbízik és akit tisztel, és aki esetleg beszélhetne vele ön helyett. Ez lehet egy idősebb testvér, egy rokon, a család közeli barátja vagy egy megbízható tanár – de hagyja, hogy gyermekének legyen beleszólása abba, hogy ki legyen ez a személy.

Ha teheti, először beszélgessen el ön ezzel a személlyel, és mondja el neki, miről és miért kellene beszélgetnie az ön gyermekével.

Ezt érdemes mondani:

„Tudom, hogy nagyon nehéz erről beszélni. Kivel szeretnél inkább beszélni?”; „Szerinted X megfelelő személy lenne számodra, hogy megbeszéld ezt vele?”; „Kiben bízol, akivel tudsz beszélni erről?”

A LEGFONTOSABB A KOMMUNIKÁCIÓ FENNTARTÁSA

 

 

 

T AL K

 

Állapodjanak meg néhány alapvető szabályban

Szabályok meghatározása a technológia használatának módjáról a családon belül

Nem ellenőrizhet mindent, amit gyermeke tesz, és azt sem, hogy hogyan viselkedik az interneten, de egy családi szerződés vagy megállapodás rögzíti bizonyos elvárásokat arra vonatkozóan, hogy hogyan tud mindenki pozitívan és biztonságosan közlekedni az online térben.

Ha részt vesz a „szabályok” meghatározásában, akkor gyermeke úgy érezheti, hogy számít a véleménye, és hogy van beleszólása a dolgokba. Így jobban megértik, hogy miért vannak szabályok az internethasználatra vonatkozóan, és igazságosabbnak találják, mintha magyarázat nélkül azt mondanák nekik, hogy „így lesz, és kész”.

Az is nagyon fontos, hogy a felnőttek – azaz ön – is betartsák a szabályokat, és példát mutassanak.
A gyermekek utánozzák, amit ön tesz, észre fogják venni és kérdőre vonják önt, ha más szabály vonatkozik rájuk, és más a felnőttekre.
Ezt érdemes mondani: „Milyen szabályokra van szükségünk, hogy mindannyian biztonságosan használjuk az internetet?”; „Szerinted mi történjen, ha valaki nem tartja be a szabályokat?”; „Miért gondolod, hogy ez egy jó szabály?”

Példák a szabályokra

A családoknak maguknak kell meghatározniuk a számukra megfelelő szabályokat, de az alapvető digitális szabályok közé tartozhatnak például a következők:

  • Étkezéseknél tegyük el az eszközöket.
  • Lefekvéskor az eszközök ne legyenek a hálószobákban.
  • Szólni kell valakinek, ha valamilyen aggasztó dolgot látunk vagy olvasunk.
  • Mondd el nyíltan, hogy éppen mit nézegetsz az interneten, ha valaki megkérdezi.
  • Mit szabad és mit nem szabad az interneten megosztani.

A családi megállapodáshoz található egy sablon a Childnet oldalán.

Apa és lánya papírra jegyzetelnek

 

 

T A L K

 

Ismerje meg azokat a platformokat és alkalmazásokat, amelyeket a gyermeke szeret

Érdeklődjön gyermeke online élete iránt

Ha a gyermeke könyvet olvas, rajzol vagy készít valamit, vagy nézi a tévét, megkérdezheti, hogy mit csinál, érdeklődést mutathat vagy akár csatlakozhat is hozzá.

Tegyen ugyanígy az internethasználattal is – ha nyíltan és pozitívan kimutatja, hogy érdekli, mit olvas, néz vagy csinál a gyermeke az interneten, ez arra fogja őt ösztönözni, hogy ezt megossza önnel, nem pedig arra, hogy magánügyként kezelje, ami senkit sem érdekel.

Ne ítéljen elhamarkodottan

Ha elutasít vagy kigúnyol egy olyan platformot vagy alkalmazást, amelyet a gyermeke szívesen használ, az ahhoz vezethet, hogy a gyermek szégyellni fogja annak a használatát. Nagyobb valószínűséggel fog bűntudatot érezni ezzel kapcsolatban, és titokban fogja ezeket használni - sőt, talán még az eszközöket is (még ha biztonságosan is használja őket).

Ahogy idősebbek lesznek, ez a titkolózás szokásukká válhat, ami esetleg sebezhetőbbé teszi őket, mivel kevésbé lesznek nyitottak, vagy akár hazudhatnak is arról, hogy éppen mit csinálnak.

Fiatal lány kerekesszékben, tableten chatel


Bontsa le a korlátokat

Beszéljen a gyermekének az ön által használt közösségimédia-felületekről és alkalmazásokról, és mutassa meg neki, mi érdekli önt, mit tart viccesnek, vagy esetleg mi érdekelheti őt is. Ez segíteni fogja őt abban, hogy könnyebben megossza önnel a közösségi médiában szerzett élményeit.

Használjon néhányat azok közül az alkalmazások közül, amelyeket a gyermeke is használ; kövessék egymást, kérjen tanácsot és beszéljék meg, hogy még kit lehetne követni. Hozzanak létre családi csetcsoportot, és ezt használják csevegésre, de arra is, hogy buta mémeket, vicces videókat és képeket osszanak meg más platformokról.

Ha gondot okoz egy alkalmazás használata, vagy nem boldogul egy új frissítéssel, kérje meg gyermekét, hogy mutassa meg, mit kell tennie, vagy jöjjenek rá közösen.

Ahelyett, hogy azt mondaná:

„Már megint azt a szemetet nézed?”; „Miért használod még mindig azt az alkalmazást/ követed még mindig azt az idiótát?”; „Ó, X minden idejét csak azzal tölti, hogy influenszerek és hírességek videóit nézi”

Mondja ezt:

„Miről olvasol?”; „Megmutatnád, hogyan kell játszani azt a játékot?”; „Nem értem ezt az alkalmazást – mit csináljak?”; „Ki az a valaki, akit követsz és akit igazán jónak tartasz?”;
„Milyen dolgokat posztol?”; „Kit kövessek?”; „Mit mondott ma X?”; „Mi az, ami vicces?”; „Nézd meg ezt a videót, amit találtam!”; „Nagyon tetszik ez a fotó, amit posztoltál.”; „Megmutatnád, hogy működik ez a frissítés?”; „Ez nagyon jó – hol tanultad meg, hogy kell ezt csinálni?”.

 

 

T A L K

 

Tanulja meg az eszközök, alkalmazások és beállítások használatát

Ismerje meg a technológiai megoldásokat, hogy támogatni tudja gyermekét a biztonságos internetezésben

Lehet, hogy ön már most is ellenőrzi valamennyire gyermeke internethasználatát. Esetleg csak bizonyos oldalak látogatását engedélyezi neki, vagy csak akkor, amikor ön is látja, vagy bizonyos napszakokban letiltja a wifit.

Függetlenül attól, hogy van-e valamilyen kontroll vagy sem, mindig érdemes egy kis időt szánni arra, hogy megnézze, milyen egyéb ellenőrzési lehetőségek állnak rendelkezésre gyermeke internetes biztonságának biztosítására.

Nézze meg vagy ismételje át azokat a biztonsági funkciókat, amelyeket a gyerekeknek az iskolában (általános és középiskolában egyaránt) megtanítanak. Kérje meg a gyermekét, hogy mondja el, melyek ezek, hogy lássa, mire emlékszik (talán még ön is megismerhet néhány új dolgot).

Példák olyan biztonságos online viselkedési formákra, amelyekről valószínűleg már hallottak:

  • felhasználónév megválasztása;
  • személyes adatok megosztásának kerülése;
  • az információk forrásának ellenőrzése;
  • adatvédelmi beállítások (beleértve az ismerősi/követési kéréseket, a fényképeket és a betegelési engedélyeket).

Ha egy gyermeket feldúl valami, vagy például zaklatást tapasztal, az oktatás olyan területekre is terjed ki, mint:

  • a némítás;
  • a korlátozás;
  • a tiltás;
  • és a jelentés (egy felnőttnek, de az alkalmazáson belüli beépített jelentési funkció használatával is).

Ahelyett, hogy azt mondaná:

„Nem kellene az igazi nevedet használnod!”; 
„Nem szabad fényképeket posztolnod.”

Mondja ezt:

„Mit tanultatok az iskolában arról, hogy milyen információkat biztonságos vagy nem biztonságos közzétenni?”; „Biztonságos a teljes nevedet használni? Mit tudnál helyette használni?”; „Ez igazán jó felhasználónév – illik hozzád, ugyanakkor biztonságos”;
„Megkérdezted, hogy X beleegyezik-e, hogy kiteszed azt a fotót kettőtökről?”; „Az a híresség azért a valódi nevét használja, mert a közösségi média használata a munkájához tartozik.”

 

Apa és lánya tableten beállításokat végez


Állapodjanak meg az ellenőrzésről

Beszéljék meg és állapodjanak meg a gyermeke által használt platformok és alkalmazások adatvédelmi beállításairól, valamint a család egészére vonatkozó általánosabb beállításokról. Mindenképpen magyarázza el gyermekének, hogy miért részesít előnyben bizonyos ellenőrzéseket, miért szeretne újakat alkalmazni, vagy miért korlátozza esetleg egy adott alkalmazás használatát.

Ha gyermeke tisztában van a döntés okaival, nagyobb valószínűséggel fogadja el és tartja tiszteletben azt, és idősebb korában, amikor egyre önállóbban használja az internetet, nagyobb hajlandóságot mutat majd arra, hogy maga is alkalmazzon bizonyos korlátozásokat.

Ahelyett, hogy azt mondaná:

„Ezt nem fogod letölteni.”; „Ezt az alkalmazást nem fogod használni.”; „X azt mondta, hogy ez az alkalmazás veszélyes.”; „Győződj meg róla, hogy minden adatvédelmi beállítást bekapcsoltál.”

Mondja ezt:

„Azért nem szeretném, ha használnád ezt az alkalmazást, mert...”; „Többet kell tudnom erről az alkalmazásról, mielőtt letöltöd.”;
„Megnézzük együtt a beállításokat és kitaláljuk, melyik a legjobb/legbiztonságosabb, jó?”; „Ezt a beállítást kellene használnom a saját fiókomban is.”

Különböző típusú beállítások

Tájékozódjon a különböző beállításokról és kontrollfunkciókról és azok használatáról. 
Ilyenek például:

  • A gyermeke által használt alkalmazásokon belüli beállítások („adatvédelmi funkciók” vagy „adatvédelmi beállítások”, amelyek az adatok felhasználására is kiterjednek). Ezek a felhasználó választása szerint különböző biztonsági szinteket biztosítanak, például a tegelést, a megosztást és a követési kérések jóváhagyását.
  • Az eszközök általános beállításai, például a hely- meghatározási szolgáltatások vagy a különböző letöltött alkalmazásoknak adott hozzáférési engedélyek. Ezek módosíthatók az eszközön, és testre szabhatók az egyes alkalmazásokhoz.
  • A szolgáltatóhoz kapcsolódó beállítások (pl. “szülői felügyelet”), mellyel leszűkítheti, hogy milyen webhelyek vagy tartalmak hozzáférhetőek, beállíthatja, mire terjedjen ki a szűrés vagy pl. a nap mely időszakaiban történjen a szűrés.
  • Letölthető alkalmazások, melyek az eszközre telepítve plusz biztonságot nyújtanak. A funkciók közé tartozhat a használat nyomon követése, a játékok időbeli korlátozása és a hívások vagy mobiltelefonok nyomon követése. Számos alkalmazás közül választhat, de nem mindegyik használható ingyenesen.

A fent hivatkozott oldalak részletesen ismertetik a különböző közösségimédia-alkalmazások és platformok adatvédelmi beállításait. Az Internet Matters az összes szülői felügyeleti funkcióhoz lépésről lépésre felépített útmutatókat kínál, beleértve valamennyi internetszolgáltatóra vonatkozó útmutatókat is.

HA GYERMEKE MEGÉRTI A DÖNTÉSE OKAIT, NAGYOBB VALÓSZÍNŰSÉGGEL FOGJA AZT ELFOGADNI.

 



IWF logo